2011年9月29日 星期四

The journey of lifttime

"The journey discussed here starts with "Hello, World!", but where does it end? Far too often, it ends with a promotion to middle management. Too many talented people thoughtlessly take that promotion and find themselves just a few years later in jobs the don't enjoy and yearning for retirement. But for those who have a knack for developing software and enjoy the learning process, software development is a career that can last a lifetime, and it can be a great ride." - Apprenticeship Pattern
上一段話是學徒模式簡介上寫的東西,我看了還蠻有感覺的,我之前是在一個小公司上班,大概工作快二年就升上一個小課長,做著一些吃力不討好的事,手邊的工作一樣都不能少,還要去安排工作、開會等事項,我就會想想難道管理職都是技術能力不錯的人當嗎?因為當課長這幾年下來我一直沒有做好我課長的本份,我將我99%的心力放在技術coding上,後來想想我認為這樣是不對的,其他工程師是期望你做好管理職的本份而不是技術上,但我又會擔心如果我不實際去code,誰能擔上這個工作呢。當然事情發生了就要去解決,不過當時我沒有,我只是等著時間的流逝。

我想我的確是有欠思考,我接管理職時才27歲,太多人與人之間的事還沒學會怎麼處理,更何況去帶給資深、新人一些未來的方向,現在給我選擇的話我當時絕對不會接受管理職這種事,我寧願當個資深工程師做技術,而我的老闆是個聰明的管理者就好了。

好險我私底下是一直保持學習的熱情,持續在下班時間接受技術上的新東西,現在離開管理職了,我想我對於自己的技術及學習的能力是很有信心的,可以勝任我之後要做的工作。 :)



沒有留言:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails